Al-'Ashr

<a href="http://www.clock4blog.eu">clock for blog</a>
Free clock for your blog

Jumat, 09 November 2007

ZIYAARATUL QOBR

Berikut adalah terjemahan kasar drp kitab Mandzorul Maut Wa Maa Ba'dal Maut, Halaman 54 & 55 & 56, oleh Khawajah Muhammad Islam (dialibahasakan ke Bahasa 'Arab oleh Haafiz Muhammad 'Abdullaah), Cetakan Matba'ah Al-Maktabah Al-'Ilmiyyah, 15 Syaari' Madrasah Al-Banaat, Lahore, Pakistan.

Fasal Yang Ketujuh Tentang Ziarah Qubur (Ziyaaratul Qobri) :

Adalah mustahab (sangat disukai) untuk menziarahi qubur pada setiap minggu. Dan yang paling afdhal ialah pada hari Jumu'at dan hari Sabtu dan hari Isnin dan hari Khamis dan malam Nisfu Sya'baan dan sepuluh hari pertama drp bulan Zulhijjah dan kedua hari 'Iid (kedua hari raya) dan sepuluh hari pertama drp bulan Muharram.

Dan drp Muhammad bin Waasi', telah berkata ia : Telah sampai kepadaku bahawa orang-orang mati (al-mautaa) adalah mengetahui akan zuwwaar (penziarah2/pengunjung2/visitors) mereka pada hari Jumu'at dan sehari sebelumnya serta sehari selepasnya. Dan adalah Nabi saw pergi menziarahi Syuhadaa` Uhud pada setiap tahun. Dan ini juga menjadi 'amalan Sayyidina Abu Bakar r.a. selepas wafatnya Baginda saw. Dan ini juga kemudiannya menjadi 'amalan Sayyidina 'Umar r.a. Sesungguhnya mereka berdua ini adalah menziarahi Maqoobir Syuhadaa` Uhud. Dan telah berkata Al-'Allaamah Ibnu Hajar Al-'Asqolaani rah.a. bahawa adalah menjadi suatu kesalahan untuk menghalang (mengabaikan) penziarah-penziarah qubur daripada menziarahi qubur-qubur atas alasan tidak sunyi (atau tidak terlepas) drp adanya golongan-golongan mubtadi'iin (pembid'ah2) dan golongan-golongan faajiriin (pencabul2/pema'siat2) dan atas alasan
tidak sunyi (atau tidak terlepas) drp adanya ikhtilaaturrijaali binnisaai (percampurbauran antara lelaki2 dan wanita2) di sekitar perkuburan (maqoobir), bahkan adalah dituntut supaya 'amalan menziarahi qubur-qubur itu sentiasa hidup berterusan. Dan penyelesaian yang paling baik adalah semua pihak hendaklah berpadu mencurahkan tenaga dan kekuatan dalam usha memperbaiki keadaan dan dalam usha mencegah muhdathaat (perkara-perkara yang baru). Dan adalah diharuskan bagi seorang perempuan tua/ber'umur ('ajuuz) untuk menziarahi qubur seandainya dia mahu mengingat akan mati dan mahu memperolehi/memindahkan/menghantarkan/meyampaikan pahala (iissooluththawaab).Dan adalah mustahab (disukai dan dianjurkan) bagi sesiapa yang ingin menziarahi qubur supaya bersolat naafil/sunat dua raka'at dahulu, hendaklah ia membaca dalam setiap raka'at akan Aayat Al-Kursiyy sekali dan Suurah Al-Ikhlaas tiga kali selepas bacaan Al-Faatihah dan berniat menyampaikan/menyambungkan pahala 'amalnya ini kepada simati (al-mayyit), juga supaya quburnya diberi nur. Kemudian setelah itu hendaklah ia pergi atau berangkat ke qubur dan menanggalkan kedua kasutnya dan hendaklah ia berdiri di hadapan qubur berkenaan dalam hal keadaan membelakangi qiblat dan hendaklah ia berkata ......(antara lain/mithalnya)....: " 'Alaikumussalaam yaa ahlalqobr ! Yaghfirullaahu lanaa wa lakum, Antum lanaa salafun wa nahnu bil ithr ! " [mafhumnya: Keatas kalian kesejateraan wahai ahli qubur ! Semoga Allah mengampuni buat kami dan buat kalian, Kalian adalah leluhur/predecessors kami (yakni kalian telah mendahului kami) dan kami pula adalah pengganti/successors kalian]. Jika mungkin hendaklah ia membaca Suurah Al-Faatihah dan Suurah Al-Baqorah drp permulaan hinggalah ke "Al-Muflihuun", dan Aayat Al-Kursiyy dan drp "Aamanarrasuul" hinggalah ke akhir Suurah Al-Baqorah itu, dan Suurah Yaasin dan Suurah Al-Mulk dan Suurah At-Takaathur dan Suurah Al-Ikhlaas sebelas kali atau tujuh kali dan selepas itu hendak ia berkata/berdoa :"Yaa Allah ausil thawaaba haazihil qiraa ah ilaa fulaan !"
[Maqsudnya : Wahai Allah sampaikan pahala bacaan ini kepada sifulaan !]. Telah berkata Abu Bakar bin Sa'iid bahawa adalah mustahab membaca Suurah Al-Ikhlaas sepuluh kali atau tujuh kali maka insyaAllaah simati itu akan mendapat keampunan jika sekiranya adalah ia seorang yang berdosa dan jika tidak sipembaca itu akan mendapat keampunan. Dan telah menerangkan para 'ulaama` bahawa setiap yang bersolat naafil/sunat tadi hendaklah juga berniat menyampaikan pahalanya kepada semua mu'miniin dan mu'minaat, dengan itu setiap mu'min dan mu'minah akan memperolehi pahalanya juga dan ini tidak akan mengurangi sedikit pun pahala orang yang bersolat tadi. Dan inilah dia Mazhab AhlisSunnah Wal Jamaa'ah. Adalah Sayyidina 'Umar r.a. telah mengerjakan 'Umrah bagi pihak Rasuulullaah saw (for the sake Rasuulullaah saw) pada setiap tahun. Dan adalah Ibnu Al-Muwaffiq (Al-Mufiq atau Al-Muwaffaq) rah.a. telah mengerjakan Haji bagi pihak Rasuulullaah saw (for the sake of Rasuulullaah saw) sebanyak 70 kali. Dan Ibnu As-Siraaj rah.a. telah mengkhatamkan pembacaan Al-Quraan Al-Kariim lebih drp 10,000 kali bagi pihak Rasuulullaah saw (for the sake of Rasuulullaah saw).

Al-Faaidah : Adalah mustahab berta'ziah kepada Soohibul Musiibah (orang yang menerimah musiibah) itu drp sa'at kematian hinggalah sampai tiga hari. Dan di'amkan ta'ziah itu kepada seluruh aqooribul mayyit (kaum qerabat simati) sama ada yang kecil, muda, besar dan tua. Dan adalah mustahab bagi yang berta'ziah untuk berkata/mengucap/berdoa : (mithalnya) " Ghafarallaahu ta'aala limayyitika wa tajaawaza 'anhu wa taghammadahu birahmatihi wa razaqoka as-sobra 'alaa musiibatihi !" [maqsudnya: Semoga Allah swt mengampuni buat simatimu itu dan sempga Allah swt mema'afkannya dan semoga Allah swt melimpahinya (menutupinya) dengan rahmatNya dan semoga Allah swt memberikan kpdmu kesabaran dalam menghadapi musiibahnya!]. Dan adalah tidak mengapa bagi Ahlil Musiibah (mereka yg menerima musiibah itu) untuk duduk tinggal di rumah atau di masjid buat selama tiga hari dan dalam hal keadaan orang ramai mengunjungi mereka dan berta'ziah kepada mereka. Dan adalah tidak dibolehkan untuk meraung dengan suara yang tinggi. Dan tangisan beserta riqqotul qolb (kehalusan dan kelembutan hati) adalah tidak mengapa. Juga tidak dianjurkan bagi lelaki untuk menghitamkan pakaian dan juga untuk mengoyak-ngoyakannya. Dan ada pun menghitam-hitamkan pipi dan tangan (taswiidul khuduudi wal aidii) dan merobek-robekkan poket (syaqqul juyuub) dan mencakar-cakarkan/menggaruk-garukkan muka (khadsyul wujuuh) dan mengembang-ngembangkan/menyerak-nyerakkan rambut (nasyrusysyu'uur) dan menabur-naburkan tanah (nathrutturaab) di atas kepala dan memukul-mukul akan paha dan dada (adhdhorbu 'alal fakhzi wassodr) adalah semuanya ini termasuk resam-resam jahiliyyah (rusuumul jaahiliyyah). Dan adalah tidak mengapa (malah dianjurkan) untuk menyediakan/menghantarkan makanan kepada ahli simati itu dan adalah tidak semubahnya bagi pihak simati itu menyediakan makanan dan keperluan bagi tetamu-tetamu yg datang buat selama tiga hari. Dan yang paling baik bagi pihak simati itu (sekiranya mereka mahu) ialah membahagi-bahagikan makanan kepada masaakiin (orang-orang miskin) dan muhtaajiin (orang-orang yang berhajat) dan berniat menyampaikan pahala kepada simati itu.

Demikianlah terjemahan kasar drp kitab berkenaan. Semoga sama-sama kita mengambil i'tibaar. Sekian. Wassalaamu'alaikum wrb., Al-faqiiru ilallaah.

p/s: Berdasarkan keterangan berkenaan, [1] Sayyidina 'Umar r.a. setiap tahun telah mengerjakan 'Umrah bagi pihak Rasuulullaah saw. Kita pula bagaimana ? Atau bagaimana ? [2] Ibnu Al-Muwaffiq rah.a. pula telah mengerjakan Haji bagi pihak Rasuulullaah saw sebanyak 70 kali. Kita pula bagaimana ? Atau bagaimana ? [3] Ibnu As-Siraaj rah.a. telah mengkhatam pembacaan Al-Quraan Al-Kariim lebih drp 10,000 kali bagi pihak Rasuulullaah saw. Kita pula bagaimana ? Atau bagaimana ? Untuk itu marilah kita merenung dan memikirkannya.....!